The logical operation of division by John of Damascus and Nicephoros Blemmydes

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

L.G. Tonoyan

Abstract

The article examines the influence of Aristotle's logic, the methods of definition and division on Byzantine thought. For analysis, we have chosen two of the most popular textbooks on logic in Byzantium, which belong to John of Damascus and Nikephoros Blemmydes. St. John of Damascus (c. 675 - c. 750) in his "Source of Knowledge" constantly and actively uses logical methods, in particular, dichotomous division, analyzing in detail what was later called the Tree of Porphyry. In violation of the principle of dichotomous division, when dividing the animate, he gets three concepts: animals, zoophytes and plants. The article shows that these and other features in his presentation of the division operation go back to the late Neoplatonists, whom he does not name, though. The work of Damaskus was soon translated into Latin, and later repeatedly translated into Slavic and Russian, contributing to acquaintance with the logic of Aristotle and the emergence of logical terminology in Rus'. Unlike the work of Damascus, the work of the famous Byzantine scholar Nicephoros Blemmydes (1197–1272) has not yet been translated from Greek into any of the modern languages ​​and remains little studied. In this article, we analyze two chapters of his "Logic" devoted to the logical operation of division and the analysis of the Porphyry tree. Some differences in the usual presentation of the Porphyry tree are also revealed in the compendium of Nicephoros Blemmydes. Nicephoros Blemmydes does not deviate from the principle of dichotomous division: he combines zoophytes and plants into one category of non-moving ones, while removing the division of rational beings into mortals and immortals.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Section
History of Logic

##plugins.generic.funding.fundingData##

References

Аристотель, 1996 – Аристотель. История животных / Пер. с древнегреч. В.П. Карпова; под ред. и с примеч. Б.А. Старостина. М.: Российск. гос. гуманит. ун-т, 1996. 528 с. URL: \url http://simposium.ru/ru/node/541 (дата обращения: 18.02.2023).
Боэций, 1996 – Боэций. Комментарий к Порфирию // «Утешение Философией» и другие трактаты. М.: Наука, 1996. С. 5–116.
Боэций, 2013 – Боэций. О делении пер. с лат. // Тоноян Л.Г. Логика и теология Боэция. СПб.: Изд-во РХГА, 2013. С. 298–321.
Воробьев, 2022 – Воробьев В.В. Иоанн Дамаскин. Диалектика: глава 5, обновленный перевод // Логические исследования. 2022. Т. 28. \textnumero\,1. С. 50–59.
Гаврюшин, 1984 – Гаврюшин H.K. Научное наследие A.M. Курбского // Памятники науки и техники. 1984. М., 1986. С. 210–236.
Гаврюшин, 2003 – Гаврюшин H.K. Премудрая святая диалектика. «Философские главы» преподобного Иоанна Дамаскина на Руси. Нижний Новгород, 2003. 100 с.
Давид Анахт, 1975 – Давид Анахт. Сочинения. М.: Мысль, 1975. 262 с.
Иоанн Дамаскин, 2006 – Иоанн Дамаскин. Источник знания / Отв. ред. Я.А. Слинин. СПб.: Наука, 2006. 358 c.
Немезий, 2011 – Немезий Эмесский. О природе человека / Пер. с греч. Ф.С. Владимирского. Составление, послесловие, общая редакция М.Л. Хорькова. М.: Канон+ РООИ «Реабилитация». 2011. 464 с. \url https://predanie.ru/book/73613-o-prirode-cheloveka/#/toc1 (дата обращения: 18.02.2023).
Слинин, 2006 – Слинин Я.А. Богословие и логика в «Источнике знания» Иоанна Дамаскина. Послесловие // Св. Иоанн Дамаскин. Источник знания / Отв. ред. Я.А. Слинин СПб.: Наука, 2006. С. 289–357.
Тоноян, 2014 – Тоноян Л.Г. Никифор Влеммид и его «Логика» // Вестник РХГА. 2014. Т. 15. Вып. 4. С. 58–65.
Тоноян, 2021 – Тоноян Л.Г. Эволюция Древа Порфирия в средние века // Византия, Европа, Россия: социальные практики и взаимосвязь духовных традиций. Вып. 1. Материалы международной научной конференции (Санкт-Петербург, 1–2 октября 2021). СПб.: Изд-во РХГА, 2021. С. 409–423.
Blemmydеs, 1885 – Nicephori Blemmidae opera Omnia 1885 // Patrologiae Cursus Completus. Series Grae ca / Ed. J.-P. Migne. Vol. 142. Paris. Col. 675–1004.
Migne, 1864 – Migne J.-P. Patrologiae Graecae. T. XCIV. Paris, 1864. Р. 618–619.
Pourchot, 1711 – Purchotii Edmudi ad faciliorem veterum, ac recentiorum philosophorum lectionem comparatae Editio tertia locupletior. Tomus primus. Complecteas Logicam et Metaphysicam, Lugduni: Antonium Boudet, 1711.
Pourchot, 1733 – Pourchot E. Institutiones philosophicae ad faciliorem veterum et recentiorum philosophorum intelligentiam comparatae. Lyons: Bruyset, 1733.
Verboon, 2014 – Verboon A.R. The Medieval Tree of Porphyry: An Organic Structure of Logic, The Tree: Symbol, Allegory, and Mnemonic Device in Medieval Art and Thought / Ed. by P. Salonius and A. Worm. Turnhout: Brepols, 2014. P. 95–116.